KOVÁCSIK EMESE
Fotogramnak a fényképezőgép és negatív közbeiktatása nélkül, pusztán a fény, a fényérzékeny anyagok és a bennük végbemenő változásokat előhívó vegyszerek működésével létrehozott - többnyire tárgyak árnyékát rögzítő - képet nevezzük.
A fotogram mintegy nyolcvan évvel ezelőtt, az 1920-as évek avantgárd művészetében jelent meg nyitott műfajként, amely összeköti a festészetet és a fényképezést, de az avantgárd filmben is megjelenik. Az absztrakt fotó egy speciális fajtája.William Henry Fox Talbot kísérletezett elsőként a fényérzékeny papírral, melyet a napon hagyva különféle tárgyak (sötét alapon fehér) sziluettjét hozta létre.
1843-ban készült az első képekkel (cianotípiákkal – fotogramokal) illusztrált könyv. A 20. században is számos művész kísérletezett az eljárással és használta képalkotásra. Markus Amm, Anna Atkins, Christopher Bucklow, Susan Derges, Adam Fuss, Raoul Hausmann, Len Lye, Moholy-Nagy László, Pablo Picasso, Man Ray (”rayogram”), Alexander Rodchenko, Christian Schad, Kunié Sugiura.
A fotogram név Moholy-Nagy Lászlótól származik. A fényirat nevet akarta adni ennek az eljárásnak és így születhetett meg a fotogram név (1922). Berlinben élt első feleségével Lucia Mohollyal (Lucia Schultz), aki profi fotográfus volt. Igy került közelebbi barátságba a laborálással és Luciával közös kísérletezéseikből született meg újra ez az eljárás.
Moholy-Nagy elvont dolgokat ábrázol, mint egy álom, mint egy érzelem kerül a fényérzékeny anyagra. Külön érdekesség, Moholyval egy időben Man Ray is újraértelmezi ezt a technikát és a nevéből rayogramnak nevezi. Man Ray-re jellemző a rideg, váratlan hatások és a szokatlan ellentétpárok pl. gyöngyök és kanál és a mozgásba lévő tárgyak ábrázolása. Végül mégis a fotogram néven maradt köztudatban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése